5.09.2019r. uczestniczyłem w debacie zatytułowanej: Podziemne tunele, indukcyjne samochody, kolej wielkich prędkości – przyszłość komunikacji w Europie?
Tematem, który poruszałem były Centralny Port Komunikacyjny, kolei wielkich prędkości oraz budowa tuneli w Polsce.
CPK jest inwestycją, która może równać się z inwestycjami przeprowadzonymi w II RP tj. budowa portu w Gdyni czy COP. Przewidywana obsługa pasażerów w ciągu pierwszych 10 lat pozwoli na przyjęcie ok 60 mln, a następnie wzrosnąć do 100 mln pasażerów rocznie.
Koherentne do CPK plany kolei wielkich prędkości nie są nowością, gdyż posiadaliśmy plany tzw. Y i X. Model optymalny dla Polski powinien być oparty na koncepcji „Piasta-Szprychy”, który funkcjonuje we Francji czy Hiszpanii. Rolę huba będzie pełnił właśnie CPK co ułatwia planowanie podróży.
Polskie firmy zdobyły dość spore doświadczenie realizując projekty budowy tuneli wspólnie z doświadczonymi partnerami zagranicznymi. Nasza ojczyzna wymaga budowy wielu tego typu połączeń, można tu wymienić choćby: tunele podwodne w Świnoujściu czy Policach, rozwój Warszawskiego Metra, tunele drogowe związane z budową Via Carpatia etc.